Saarloosadvies blog

we delen graag onze ervaringen

zelf content schrijven en maken

Zelf (SEO) content maken?

Het maken, of beter, schrijven van content is cruciaal voor uw website. Het is in Nederland met de twee grotere zoekmachines steeds belangrijker geworden om informatie te delen die goed gevonden wordt door diegene die daar naar zoeken: uw klanten.

 

Waarom SEO met teksten?

Als adviesbureau, maar ook supportbureau zijn wij dagelijks bezig met het maken van teksten. Dit noemen we inmiddels maken, omdat er veel meer bij komt kijken dan schrijven. De teksten moeten vertaald worden van de ‘normale’ wereld naar de ‘internet’ wereld waardoor ze gelezen en beoordeeld kunnen worden door zoekmachines en daarna weergegeven. Hier zijn een aantal ‘truckjes’ voor, echter noemen wij ze eerder ‘quickwins’.

 

Stappenplannetje
Wij hebben voor de gebruikers van een CMS zoals Joomla of Wordpress een korte handleiding gemaakt om teksten, of beter gezegd content, te schrijven die voor iedereen makkelijk te begrijpen is maar bovenal goed te vinden door zoekmachines die uw website ‘lezen’. Het is namelijk zeer belangrijk om dit goed te doen, of in ieder geval er bewust van te zijn dat het gebeurt. Het helpt namelijk makkelijk en snel bij het opvoeren van de bezoekersaantallen op uw website.

 

Stap1 – bedenk de tekst

Deze stap klinkt een beetje raar, maar het is zoiets als ‘terug naar de basis’, wat niet anders betekent dan: bepaal eerst uw tekst. Het is belangrijk dat u eerst als tekstschrijver, ervaringsdeskundige of marketeer aan de slag gaat. Wie is uw doelgroep, wat wil ik hun vertellen, verduidelijken of verkopen en wat moet de lezer vervolgens doen, wat is de gevraagde opvolging. Maak hier een ruwe schets van.

 

Stap 2 – wees een verkoper

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het speelt een belangrijke rol dat u goed nadenkt over wat er met de tekst moet gebeuren. Vaak is het de bedoeling dat er doorgeklikt gaat worden, of al direct tot een koop over gegaan wordt. Daarom een kleine opsomming:

- wat zijn de voordelen?
- wat is er uniek?
- zijn er garanties?
- blijf op het niveau van de klant, het is zijn of haar wereld en problemen.

 

Stap 3 – zoektermen verkrijgen

Nu heeft u een mooie opzet bedacht en gaat u bepalen welke zoekwoorden er in uw tekst verwerkt moeten staan. Het is logisch, maar het is goed om hier eens wat tijd voor vrij te maken. Bekijk bijvoorbeeld in de google zoekbalk welke woorden er aansluiten bij uw opzet. Vul een eerste woord in en er volgen suggesties gegeven door Google. Idealiter moet u deze in uw tekst verwerken.

 

Stap 4 – de eerste 400 woorden

Eigenlijk moet u nu de eerste twee stappen gaan combineren met de gevonden zoekwoorden (waar mogelijk natuurlijk). Het is aan te raden om de tekst minimaal op 400 woorden uit te laten komen, langer mag altijd. Zoekmachines lezen namelijk graag teksten, maar let op: bezoekers niet! Onze tip: Focus. Houdt het bij één onderwerp, zodat de tekst niet te lang wordt en het voor de zoekmachine ook duidelijk is waar het over gaat. U mag natuurlijk altijd een tweede artikel schrijven over een tweede onderwerp!

 

Stap 5 – optimaliseren

Als het goed is heeft u nu een tekst van minimaal 400 woorden, waar enkele zoekwoordsuggesties in verwerkt zijn. De tekst is natuurlijk nog eens nagelopen door een paar taalexperts. Er is niets zo vervelend als spelfouten! Optimaal is een inleidende alinea (wat al als meta-omschrijving gebruikt kan worden), waar alvast de eerste zoekwoorden in voorkomen. Vervolgens is het goed als de tekst in koppen is opgedeeld, die een ‘tag’ hebben. Zo kan de zoekmachine ook makkelijker een soort van 'inhoudsopgave' maken van de tekst. De laatste alinea is een afsluiter met wederom de belangrijke zoekwoorden, die u in stap drie hebt verkregen.

 

Stap 6 – vergeet de rest niet.

Bezoekers (en hopelijk lezers) vinden een paar dingen veel leuker dan teksten. Plaatjes, filmpjes en grafieken/diagrammen. Eigenlijk vinden ze nog één ding vervelender dan teksten en dat is muziek. Dus dat nooit doen: muziek op uw website! Dit wetende is het belangrijk dat uw tekst ondersteund wordt door plaatjes, filmpjes en diagrammen. Dit doet u niet alleen om de tekst, lees: overtuiging tot koop, duidelijker te maken, maar ook om de tekst beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Al de plaatjes nemen hun leesbare informatie mee in de resultaten. Zoekmachines kunnen namelijk geen plaatjes kijken, maar wel lezen waar het plaatje over gaat en hier een voorstel van maken. Goed om te weten en dus plaatjes toevoegen aan de tekst, met een (zoekwoorden!) omschrijving.

 

waar op letten bij content

 

Geen gedoe
We snappen dat u als ondernemer dit stappenplan hebt gelezen en dat het er óf niet duidelijker op is geworden, of de moed u in de schoenen zakt. Wéér iets om op te letten, wéér iets om over na te denken. Wij begrijpen dat, daarom delen wij deze informatie ook met u. Komt u er niet aan uit, of wilt u ons uw teksten laten nakijken, neem dan contact op. Wie weet kunnen wij u verder helpen en kunt u weer doen wat u moet doen, de zaak draaiende houden!

 

Saarloos Advies IconSaarloos Advies daagt zichzelf elke dag uit om met grote zorg en passie u meer grip en controle op uw ondernemingszaken te geven.

     

Kromhout 125  T   06 - 57 85 89 58
3311RE Dordrecht @  info@saarloosadvies.nl  

 

Logo Saarloosadvies transparant

Blog

Prioriteren en doelstellingen

donderdag 07 april 2016
Prioriteren en doelstellingen

Iedereen loopt er weleens tegen aan. Verkoopdoelstellingen zijn er, prioriteiten zweven ergens in het rond en men is altijd maar druk met van...