Saarloosadvies blog

we delen graag onze ervaringen

meting en analyse van de markt

Meten = weten

Meten is weten en gissen is missen. Spreekwoorden die we goed kennen. Voor marketingstrategieën is het niet anders. Bezoekers meten, service meten, klanttevredenheid meten en ga zo maar door. Hoe meer u meet, hoe meer u weet en dus daarop in kan spelen.

 

Logisch
Het klinkt allemaal zo logisch, maar wij weten hoe het gaat. Mogelijk bekijkt u nog net via een handige tool hoeveel bezoekers er op uw website komen (of telt u de winkelbezoekers) maar daarmee houdt het toch wel op. Vanaf daar wordt het toch wel heel erg micromanagement achtig en daar heeft u geen tijd voor.

 goed marktonderzoek

 

Tijd maken is geld verdienen
Als u er geen tijd voor heeft, dan moet u die maar maken. De huidige ondernemer kan alle beslissingen onderbouwen met cijfers. Cijfers die hij verkrijgt uit metingen. Of er de juiste conclusie en aanpak uit onttrokken worden is een tweede, maar het gaat er om dat de ondernemer weet dat er iets gedaan moet worden. Wat we ook wel eens zien is dat er wel tijd is; maar geen kennis.

 

Wat meten we dan?
Eigenlijk zijn er een aantal factoren waar u goed op kunt inzoomen, zonder al te veel moeite. Hieronder volgt een opsomming met een korte uitleg wat het kan toevoegen aan uw onderneming.

1. Analytics.
Het is tegenwoordig gebruikelijk om uw websitebezoekers min of meer te volgen. Naast dat u met deze tool makkelijk kunt zien hoeveel bezoekers er op uw website komen, kunt u ook zien waar ze vandaan komen (google/twitter/facebook etc) en waar ze naar toe gaan: op welke pagina’s ze doorklikken. Hier kunt u conversiedoelen aan verbinden en zo monitoren wat een goede opzet is voor uw website.

2. Klanttevredenheidsonderzoek
Trots mag u best zijn. Als u tevreden klanten heeft natuurlijk. Als het gaat om tevredenheid kunt u eens per jaar een intern en een extern onderzoek doen. Uw medewerkers zijn immers uw interne klanten, dus die doen gewoon mee. Maak een simpele enquête met bijvoorbeeld surveymonkey en zet die eens per jaar bij uw klanten, leveranciers en personeel in de markt . De informatie die daaruit komt kan een echte eye-opener zijn.

3. Net Promotor Score
Misschien heeft u er weleens van gehoord, de net promotor score of NPS. Een getal tussen de 1 en de 10 die alles zegt over aanbeveling. Hoe hoger u scoort des te aannemelijker het is dat uw product of dienst wordt aanbevolen. Wat u kunt doen is bij elke levering van product of dienst aan de klant vragen hoe aannemelijk het is dat zij uw product of dienst gaat aanbevelen aan derden. Dit met een cijfer tussen de 1 en de 10. Deze altijd in beweging zijnde uitslag mag u gerust promoten via uw social-media of website.

4. Cijfers
Deze staat bij u geheid op nummer één en misschien als enige. Natuurlijk moet u alle cijfers hebben, ze vertellen u alles. Wat is er verkocht en wat moet u verkopen. Dit natuurlijk niet aan het eind van het jaar, maar het liefst aan het eind van de week. Elke week weer. Het zorgt er namelijk voor dat u altijd weet waar de veranderingen zitten, welke klanten ineens aan het groeien zijn en welke aan het krimpen. Conclusie: door verkoopcijfers goed en op tijd op orde te hebben, kunt u makkelijker inspelen op veranderingen in de markt.

 meten is weten

 

Kortom
Met deze vier korte tips kunt u al een aardige levendige indruk schetsen van uw onderneming. Hoe komen ze bij mijn website en waar gaan ze naar toe, wat vinden de mensen van ons, worden we aanbevolen en wat doet de markt. Allemaal indicatoren voor uw onderneming. Ja, indicatoren…ondernemingsprestatie indicatoren… Misschien zelfs wel Kritische Prestatie Indicatoren? Wij helpen u in ieder geval graag verder om uw onderneming eens door te meten!

 

Saarloos Advies IconSaarloos Advies daagt zichzelf elke dag uit om met grote zorg en passie u meer grip en controle op uw ondernemingszaken te geven.

     

Kromhout 125  T   06 - 57 85 89 58
3311RE Dordrecht @  info@saarloosadvies.nl  

 

Logo Saarloosadvies transparant

Blog

Prioriteren en doelstellingen

donderdag 07 april 2016
Prioriteren en doelstellingen

Iedereen loopt er weleens tegen aan. Verkoopdoelstellingen zijn er, prioriteiten zweven ergens in het rond en men is altijd maar druk met van...