Saarloosadvies blog

we delen graag onze ervaringen

verkoopdoelstelling benoemen

Prioriteren en doelstellingen

Iedereen loopt er weleens tegen aan. Verkoopdoelstellingen zijn er, prioriteiten zweven ergens in het rond en men is altijd maar druk met van alles. Om met je handen in het haar te zitten als ondernemer, want het lijkt er steeds meer op dat de verbinding tussen uiteindelijk doel en huidig resultaat verloren gaat. En wat doen we dan? Precies, niets…

 

 Het belang van een doelstelling

Wij hoeven dit niet te benadrukken hoe belangrijk het is om een doelstelling te hebben. Al helemaal niet met onderstaand voorbeeld, wat misschien het een en ander in perspectief plaatst.

 

Voorbeeld
Als een sportliefhebber aan zijn hobby begint kan hij die periodiek beoefenen. Daarnaast is er een vorm van passie aanwezig, waardoor de sporter dag in dag uit droomt van wat hij doet. Gelukkig is dit gezond en kan hij dat ook uitzetten. En weet je nu wat zo mooi is, als hij het zat is, dan ontstaat er geen negativiteit, maar juist een drive om het te willen verbeteren.

Als wij hier nu stoppen, dan heb je een sporter die zijn sport beoefend. Misschien u zelf wel, als amateurvoetballer of hardloper. In dit laatste geval komt er al direct een doel om de hoek kijken. U gaat immers niet buiten een rondje rennen omdat u ‘passie’ heeft. In bijna elk geval is er een doel aan gekoppeld. Van afvallen, tot een marathon lopen.

Terug naar de sporter. Wij stellen dat een sporter met een doel veel meer kan bereiken dan zonder doel. Sterker nog, als hij dit tot een doelstelling formuleert dan kan hij zelfs tot een topsporter groeien. Waarom? Omdat bij een doelstelling ook prioriteiten horen. En als een sporter een topsporter wilt worden, dan volgt hij zijn doelstelling volgens enkele strikte prioriteiten.

 

Formulering
In de ‘gewone mensen’ wereld is het niet anders. U kunt een doel hebben, een Porsche kopen bijvoorbeeld, succes ermee als u geluk hebt dan lukt het vast wel…

Als u een doelstelling hebt dan wilt u over 5 jaar (precies 60 maanden) een Porsche 911 Turbo kopen met een waarde van ongeveer 2 ton (de auto is dan alweer vijf jaar oud?).

We stellen het anders: Elke maand ga ik € 3.333,33 opzijzetten om over vijf jaar een Porsche 911 Turbo te kopen.

We stellen het nog anders: Elke dag ga ik € 112,00 méér verdienen met de inzet van mijn huidige werkzaamheden.

We stellen het nog scherper: Elke werkdag moet ik twee uur extra aan werkzaamheden verrichten om € 850,00 per week extra te genereren.
Dit is prima in een tabel op te nemen en per dag te monitoren of het lukt. Maar wat vraagt het nu echt van je. Best wel wat, u moet zich committeren aan elke dag twee uur meer te werken dan anders.

 

Prioriteiten
U voelt hem al, het gaat om de prioriteiten. We kunnen teruggaan naar het basisdoel, wat is nu de prioriteit van een Porsche, sterker nog; een nieuwe Porsche, maar kijkend naar een topsporter, dat is nu eenmaal wat de wens is. De beste zijn in iets, het hebben van iets moois, dat is wat in de mens zit.

Prioriteiten stellen is wat uw doelstelling een doelstelling maakt. Als u één steekje laat vallen, dan is uw doelstelling niet gehaald. Gelukkig is het een dagelijkse doelstelling die onderdeel uitmaakt van het geheel en is er maar voor 1/1.200ste gefaald. De prioriteiten lagen misschien anders, de twee uur is besteed aan uw kinderen in plaats van uw werk. Als het maar inzichtelijk is en er ingegrepen kan worden. Heeft u dat niet inzichtelijk, dan zult u na vier jaar de conclusie trekken dat u het vijfde jaar de Porsche niet gaat kopen. Jammer joh.

Bijsturen is dus een must! Elke dag kunt u analyseren of uw uitkomst van die dag bijdraagt aan de uiteindelijke doelstelling. Is dit niet zo dan is er tijd om of dit recht te trekken door de komende dagen anders in te richten of rigoureuzer: de uiteindelijke doelstelling aan te passen. Pas op, veel ondernemers zijn hier huiverig voor (na grof 1 maand in het nieuwe jaar de omzet verwachtingen voor het eind van het jaar al aanpassen ziet men vaak niet zitten) maar het kan wel helpen in de denkwijze van de mens. Als u nu al weet, voelt, merkt dat het dag in dag uit net niet of krap aan is, waarom dan boksen tegen iets waar u toch niet van gaat winnen.

Een winnaar voelt zich beter dan een verliezer.

 adviserend verkopen

Kortom
Het is belangrijk om een doelstelling zowel in kwaliteit als in kwantiteit te stellen. Daarbij dien je het doel te ‘downdrillen’ tot een werkeffort per dag of per week. Niemand wordt echt heel gedreven van “in 2018 moeten wij 5 miljoen gedraaid hebben”. Het prikkelt toch meer als je zegt “elke werkdag moeten wij € 12.500,00 omzetten”? Vergeet daarbij niet de prioriteiten te stellen. Dit kan al met het maken van een agenda. Elke dag zet onze afdeling twee uur alles uit, om x-aantal potentials te bellen om x-aantal offertes de deur uit te doen die samen een waarde hebben van € 125.000,00.

Wij denken dat als u hier mee aan de slag gaat, samen met onze bedrijfsconsultant, u snel doorheeft waar de aanpassingen, doelen en prioriteiten zitten. Heel veel succes met de eerste wijzigingen in ieder geval!

 

Saarloos Advies IconSaarloos Advies daagt zichzelf elke dag uit om met grote zorg en passie u meer grip en controle op uw ondernemingszaken te geven.

     

Kromhout 125  T   06 - 57 85 89 58
3311RE Dordrecht @  info@saarloosadvies.nl  

 

Logo Saarloosadvies transparant

Blog

Prioriteren en doelstellingen

donderdag 07 april 2016
Prioriteren en doelstellingen

Iedereen loopt er weleens tegen aan. Verkoopdoelstellingen zijn er, prioriteiten zweven ergens in het rond en men is altijd maar druk met van...